Aidan maalaustalkoot Uuksussa

Vuonna 2002 Jestoin sukuseura rakensi Salmiin, Uuksun sankarihautausmaan ympärille aidan. Lupaprosessi kesti monta vuotta ja vasta Sotavainajien muisteluyhdistyksen avustuksella lupa heltisi. Jo vuonna 1998 haudoille oli pystytetty muistoristi.

Vuosien saatossa aitaa käytiin porukalla korjaamassa ja siistimässä.

Nyt tuli ajankohtaiseksi aidan peruskunnostus. Niinpä sukuseura järjesti talkoomatkan Salmiin.

Aluehallintoviraston avustuksella ja parin sponsorin tuella matkaan lähti 28.6 aamulla aikaisin 11 hengen innostunut porukka. Matkan teimme omilla autoilla. Yövyimme Nikolain ja Valentinan luona Tulemajoen rannalla.

Perjantaiaamuksi olimme suunnitelleet maalaustalkoot ja innolla kaikki osallistuivatkin maalaukseen. Välillä keittelimme talkookahvit Uuksujoen luonnonkauniilla törmällä ihaillen kosken kuohuja. Myös muistoristi sai pintaansa puhtaan, valkoisen värin.

Sää suosi meitä talkoolaisia, vaikka täällä Suomessa vettä olikin sadellut. Matkan aikana kävimme myös vanhalla rajalla ja katselimme rannatonta Laatokkaa ja kilometriä pitkää hiekkarantaa. Myös Tulemajoen voimalaitoksilla katsottiin veden riittävyys.

Uuksun sankarihautausmaalle on siunattu yli 30 suomalaista sankarivainajaa, etenkin uuksulaisia,  myös tuntemattomana on siunattu joitakin.

Sankarihauta-alue sijaitsee aivan veljessodan muistomerkin vieressä, Ylä-Uuksun hautausmaan yläosassa. Venäläiset ovat alkaneet käyttää hautausmaa-aluetta enenevässä määrin omana hautausmaanaan, vain osa entisen pääportin luona on vielä luonnontilassa ja siinä osassa esi-isämme saavat levätä rauhassa. Sukuseuran aiemmilla matkoilla on mietitty alueen kunnostamista ja raivausta, mutta valtaavatko paikalliset sitten senkin itselleen. Niinpä ajatuksesta on luovuttu ja ajateltu, että näin ainakin toistaiseksi saavat esi-isämme levätä rauhassa.

Elämä näyttää Laatokan-Karjalassa virkistyvän pikkuhiljaa, uutta rakennetaan ja entistä korjataan. Vain Salmin vanha kirkko rapistuu entisestään.