6.12.2017

Jestoin sukuseuran edustajat laskivat havuseppeleet ja sytyttivät kynttilät 6.12.2017 Suomi 100 teeman mukaisesti luovutetulle alueelle Salmiin Uuksun ja Tuleman sankarihaudoille.

Ajatus kynttilöiden sytytyksestä ja seppeleistä tuli Salmiseuran jäsenkirjeestä. Kesällä sukutapaamisessa puheenjohtaja esitti asia jäsenille ja saikin heti muutaman ilmoittautuneen mukaan. Ryhmä muodostui nopeasti. Majoitus ja ruokailut varattiin Pitkärannasta Dlinnyj Bereg hotellista.

5.12 aamulla ani varhain lähdettiin matkaan kolmella henkilöautolla.

6.12 aamulla auringon noustessa Aulis ja Vilho Jonninen laskivat seppeleen Tuleman sankarihautausmaan muistokivelle toisten seistessä palavat kynttilät kädessä ympärillä. Tulemalle on haudattu yli 400 sankarivainajaa, myös Auliksen ja Vilhon isä Aleksanteri Jonninen on haudattu tähän sankarihautaan

Tuleman vanhassa kirkossa ja keskustan kaupoissa käynnin jälkeen suuntasimme auton keulat kohti Uuksua. Seppeleenlasku ja kynttilöiden sytytys suoritettiin siellä samalla tavoin.

Jestoin sukuseura on pystyttänyt Uuksuun muistoristin v. 1998 ja rakentanut aidan sankarihauta-alueen ympärille v. 2002. Alueelle on haudattu n. 30 uuksulaista sankarivainajaa.

Takaisi palatessa sytytimme kynttilät myös Surun ristille ja Impilahden sankarihautausmaan muistokivelle.

Sytytimme myös Salmi-seuran kynttilät samalla muistomerkeille.